Sunday, July 12, 2009

Money is Funny

“Nah, simpan duit dalam tabung ni.” Pesan mama pada gua bila gua dah tau main duit. Mama bagi gua Tabung BSN bentuk gajah sedang berdiri, pakai topi sarkis kaler biru, siap pakai blazer lagi. Bila gua masuk syiling jek, tabung tu pun berbunyi. Ibarat sokongan moral untuk gua menabung. Tapi setelah dua hari tabung tu kat bilik mama gua, budak genius macam gua mesti cari jalan nak dengar bunyi tanpa perlu memasukkan duit syiling. Gua pakai pembaris! Ni cerita masa gua umur 5 tahun.


Melentur buluh biarlah dari rebungnya.


Pepatah ni memang sinonim dengan apa yang gua buat sekarang. Gua ada lima tabung! Kini hanya tinggal empat, gara-gara pemansuhan syiling RM 1.00. Setiap tabung gua diisi mengikut nilai syiling. Jadi, bila tiba jek Hari Raya Aidilfitri, mama mesti tukar duit tu dengan gua. Then hasil sistem mentega ni gua simpan dalam Tabung Haji pula. Ni cerita gua zaman sekarang.


Bila gua dah kerja ni, gua masih lagi menabung. Stay the same! Malah gua lebih menghargai duit dan tidak la sampai tahap Haji Bakhil. Kalau cerita fasal duit ni, memang tak habis. Lu dengar la lagu Hattan.


Ada bekas pemimpin pernah berkata,


Demi rakyat yang marhaen, projek-projek Mega dibatalkan.

Ada keuntungan untuk gua ke?


Sebelum ini gua beli Gardenia, roti putih yang diperkaya, berat bersih 400 gram. Harganya RM1.90 sen (gua sudah jimat 10 sen jika gua ada RM 2.00)


Hari ini gua beli Gardenia, roti putih yang diperkaya, berat bersih 400 gram. Harganya RM2.10 (gua kena tambah 20 sen daripada RM1.90 sen)


Gua tak tau bila harga baru roti tersebut diwartakan, mungkin sebab gua terlupa baca surat khabar.


Sebelum ini gua sudah jimat 10 sen, boleh gua masuk tabung. Sekarang gua kena tambah 20 sen untuk menikmati roti yang diperkaya tersebut.


Siapa yang rugi? Gua la.


If God had wanted us to think just with our wombs, why did He give us a brain?

2 comments:

syaz July 25, 2009 at 7:40 PM  

menabung amalan kite..hehe

wanntalk August 2, 2009 at 1:53 AM  

kalau simpan kat dalam bekas kain, kira menabung tak?

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP