Tuesday, January 05, 2010

Kasut ajaib!

Ini kisah betul. Ini kisah benar. Memang bapak ajaib la pengalaman gua ni. Kisah ini berlaku ketika zaman abang gua masih berkecimpung dalam arena pergi sekolah agama naik BMX. Memang nak pinjam basikal dia bawa pusing keliling rumah sambil mulut bunyi brum, brum pun susah. Memang tak dapat la gua beraki ala Mike Duhen. Gua pula masih suka main pasir isi dalam bekas smartis kosong dan tangkap anak ikan mata terbeliak dalam longkang guna pongkes.

Pada petang itu, setelah puas bergelumang dengan pasir, gua pulang ke rumah untuk meneguk air. Itu pun sebab gua lupa bawa duit syiling sebelum keluar. Kalau tak, sah-sah gua dah pekena aiskrim asam boi dua batang beli kat kedai Hamzah. Pekedai paling kedekut dalam kampung gua.

Sampai je rumah, tiba-tiba gua terpandang sepasang kasut. Memang sebelum ni gua tak pernah nampak. Memang agak ganjil la kasut tu, baik dari segi fizikal ataupun mental. Permukaan dia licin, warna hitam mati, hi cut.

"Abang boy punya kasut ke?" Kata hati gua. Ada logiknya, sebab masa tu abang gua dapat jadi pustakawan, jadi ayah gua bagi la hadiah kat dia.

Dengan jiwa ingin tahu bergelora, gua lupakan hasrat nak minum air. Gua pun pergi kat kasut tu.

"Bismillah..."

Gua sarung kaki kanan gua perlahan-lahan. Lepas je sarung, gua yang pakai seluar pendek, terus menutup aurat. Tinggi kasut tu paras atas lutut gua.

"Ni boleh buat solat kat masjid ni, stylo gila!"

Tapi nak menyarung kaki kiri agak mencabar. Terkial-kial gua dibuatnya. Sampai sempat kaki kanan gua berpeluh dan berasa bahang.

"Ini kena gua hikmat pakai kasut sambil duduk.."

Setelah hikmat tu gua guna, dapat la gua pakai kasut tu. Gua cuba berjalan atas lantai simen. Agak sukar, tak sesuai digunakan untuk lumba lari. Tapi eksperimen gua tidak terhenti begitu saja. Gua berjalan pula atas tanah, lagi la sukar. Sedang jalan-jalan, tiba-tiba gua hilang keseimbangan badan.

Gua jatuh parit!

Namun gua sempat buat aksi depa dua tangan ala sarkis, jadi hanya kaki gua yang jatuh. Habis basah kasut gua pakai secara haram ni. Dengan steady gua keluar dari parit. Kotor gila kasut tu. Penuh lumpur.

Gua panik. Cepat-cepat gua pergi pili air. Gua buka kasut guna hikmat duduk jugak.

"Apasal kaki gua kering ni?" Gua pelik, walhal gua baru je jatuh parit!

"Kasut ajaib!"

Gua terus order kasut yang sama kat ayah gua petang tu juga!

Macam Doc Marten beb!

If God had wanted us to think just with our wombs, why did He give us a brain?

3 comments:

syaz January 10, 2010 at 10:38 PM  

ahahahaha...
ni cite ari tu..
mmg ajaib giler arr..hehe

Aini January 12, 2010 at 10:09 AM  

bwak g opis stylo jugak ni..haha

wanntalk January 14, 2010 at 10:57 AM  

opis pua cu kang

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP