Sunday, February 07, 2010

proses meruntuh sesuatu yang kukuh dan klasik

Tahun 2006, gua sampai di sebuah kawasan perumahan JKR. Kuarters kakitangan. Melihat senibina kuarters tu, memang cukup klasik. Penuh gaya kolonial. Malah, susunan landskap rumah pun sangat art (seni) pada pandangan gua.

Tangga kuarters tiga tingkat.

Petang-petang gua boleh nampak budak-budak main bola atas tar tanpa rasa takut dilanggar kereta apatah lagi babi hutan. Para makcik juga sering bergosip bersama jiran tetangga. Kalau TV sekarang penuh rancangan jaga tepi kain orang, tapi jika dibandingkan gosip antara makcik-makcik, rancangan TV tu ibarat sampah. Semua makcik-makcik tu cover, takde terlepas. Dari hal jiran sebelah, kedai runcit mamak, politik dunia, artis-artis, resepi masak, cara pikat suami, lu orang sebut sahaja. Pasti ada. Sedang sang ayah leka merokok sambil baca suratkhabar. Geleng kepala.

Rumah mampu milik

Di sini juga ramai orang buta, pekak dan bisu berjoging tiap-tiap petang. Malah kadang-kadang gua ternampak juga pasangan kekasih naik motor atau kereta pusing-pusing sekitar perumahan ini. Cari port nak r*m*n agaknya.

Tiada lagi budak perempuan main pondok-pondok atau kahwin-kahwin.

Di sini juga gua menyewa rumah. Duduk serumah dengan laki-laki yang suka meraba. Mujur bilik kami berlainan.

Destruction on progress

Tahun 2010, semua di atas dah tiada, cuma yang tinggal mungkin port nak buat projek manusia yang tiada duit sewa hotel.

Sekarang gua nak layan GLEE. Oh, gua teringat, gua dah lama tak balik kampung. Lu orang tak rindu kampung ke?

0 comments:

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP