Sunday, July 05, 2009

Box Office!

Gua tak pasti kejadian ni berlaku masa gua darjah 3 atau darjah 4, tapi bila kenang semula memang boleh buat ketawa sendiri.


Pagi tu kelas gua ada PJ. Jadi kalau subjek PJ ni, gua dan geng lelaki memang cergas la ke padang. Tiada istilah tukar baju dalam bilik air, tukar kat padang terus. Kadang-kadang baju sekolah pun tak sempat buka. Ghairah sangat dengan subjek PJ ni.


Bila budak lelaki dah kat padang, Cikgu Othman pun bagi kami bola sepak dengan 2 pasang kon untuk dijadikan gol. Gua memang hairan, semua orang pun suka main bola sepak. Tapi mutu bola sepak Malaysia camtaik. Bila nak maju pun gua tak tau. Laos negara miskin tu pun dah boleh makan Malaysia. So, bila dah bagi team, gua pun berbincang taktikal dan sistem dengan team gua. Bila kata sepakat telah dicapai, maka gua dilantik untuk jadi keeper.


Wisel berbunyi. Maka bermula pertempuran hebat bola sepak kurun ke-21. Rafi shoot, gua tepis sebelah tangan jek. Naini tanduk, gua tangkap dengan senyum. Semua geng team memuji kehandalan gua menjaga gawang bak ibu ayam menjaga telurnya yang baru diteran.


Bila perlawanan dah berlangsung selama 5 minit. Gua yang baring kebosanan di gawang sebab team gua yang sedang menyerang, tiba-tiba dipanggil oleh Cikgu Othman.


“Mana budak perempuan ni?” tanya dia.

“Tukar baju kot cikgu.” Balas gua.

“Kamu pergi panggil diorang, suruh diorang cepat.” Dia mengarah gua.


Gua melihat perlawanan memihak kepada team gua, gua pun lincah pergi panggil budak perempuan. Gua pun berlari sambil mulut bunyi motor yang sedang ditunggang dengan laju. Vroom, vroom, vroom........


Sampai jek gua kat bilik darjah, tingkap pintu dah tertutup rapat. Gua hairan.

“Diorang dah gi padang ke?” bisik hati gua.


Dengan hati yang penuh sangsi dan ragu-ragu gua dengan nekad dan niat ikhlas nak tengok dalam kelas gua. Gua pun buka pintu. Bila gua masuk je kelas..


"Woooo...gua di syurga..." Bisik hati gua.


Anak mata gua membesar walaupun cahaya cukup. Masa bagai terhenti bak tiada bateri. Gua ibarat diserang strok. Mulut bisu, telinga tuli. Di depan gua, budak perempuan tengah tukar baju. Masing-masing ada yang pakai singlet lagi dan ada yang pakai spender jek. Sori geng, gua tak boleh bagi details, nanti kena banned dengan Google. Namun, masih jelas di ingatan gua, perempuan yang minat gila kat gua tu, dia pakai seluar pendek jek. Kaler kuning. Kenapa ek?


Gua memang senyum je masa tu, tapi kelas yang dipenuhi dengan budak perempuan tu memang riuh-rendah menjerit. Macam orang kena skodeng then kantoi. Gitulah lebih kurang. Kenyang telinga gua sarapan. Setelah seketika, apabila emosi, rohani, fizikal dan mental gua dah stabil semula, gua pun cakap kat diorang.


“Cepat pergi padang, Cikgu Othman dah marah tu..” sambil telinga gua menerima kutukan dan carutan. Namun mata gua tetap di buka dengan luas macam mata E.T.


Kemudian gua keluar dan menutup pintu. Berlari ke padang dengan bunyi motor, konon-konon laju gila la gua lari. Gua tersenyum suka tak terkata. Otak gua panas, namun hidung tak kuar darah. Mata masih terbeliak.


LIVE, LOUD AND FREE!


p/s : Cikgu Othman dah meninggal dunia. Hadiahkan Al-Fatihah, agar rohnya dicucuri rahmat. Gua pula Ketua Darjah masa ni, sebab tu gua main serbu masuk je. Team gua kalah 1-0, gua hilang fokus dan riak sangat agaknya. Tuhan marah! Padan muka!


If God had wanted us to think just with our wombs, why did He give us a brain?


3 comments:

syaz July 25, 2009 at 3:15 PM  

ahahahaha...padan la..dr kecik da perangai cegini rupenyer..hua hua hua

wanntalk August 3, 2009 at 1:19 AM  

tak sengaja..lagipun nanti cikgu othman marah

kin August 25, 2009 at 1:51 PM  

emmm citer klakar giler... tiap2 kali baca pun nak gelak jer ...

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP