Tuesday, September 08, 2009

Emm..emm..errkk..

Pada suatu hari, gua telah pergi ke pasar pagi,

Penjual: Nak beli apa bang?
Pembeli: Nak beli ikan..

Penjual: Nak ikan apa?
Pembeli: Nak ikan salmon

Penjual: Salmon tak ada la bang...
Pembeli: Ikan piranha masin?

Penjual: Pun tak ada..
Pembeli: Ikan kekek mak iloi-iloi, ikan gelama mak i...

Tak sempat pembeli tu habis cakap, dia dah kena paranawei dengan penjual..

Penjual: Nak beli apa bang?
Pembeli: Nak beli ikan..

Penjual: Nak beli ikan apa bang...?
Pembeli: Nak beli ikan sardin dalam tin

Adegan ongbak pun terjadi..gua terus beredar, nanti kena soal siasat sama pak polisi.

Pedoman hidup: Setiap orang ada perasaan, tapi kalau lu masih begitu mengambil ringan perasaan orang lain, seperti dia seorang penjual ikan yang penat tapi masih dapat juga melayan lu, lu patut fikir hal itu. Dalam masa yang sama, kalau lu fikir perasan lu sahaja walaupun lu dah rasa ngam dengan dia, gua rasa lu dah buta mati, mati akal, kosong jiwa, siaran tergendala, tak mandi pagi, suka lastik burung, jelir lidah, tengok kipas pusing, stokin busuk, tak potong kuku kaki, bagi ikan mas makan ubat nyamuk.

Jangan gelojoh! Jangan gelabah!

Tapi ini cuma hipotesis gua, sebab gua percaya setiap insan boleh berubah, cuma lambat atau cepat la. Konflik jiwa memang ada pada setiap yang ada perasaan. Hidayah takkan datang tanpa lu cari beb. Memang kadang-kadang, kerana kelkatu seekor, habis satu kebun pisang bapak lu, lu bakar, ingat bapak lu tak kecik hati?

Gua pun terlepas pandang, gua pun insan biasa. Kadang-kadang hal yang kecil seperti gua keluar jadi pengikut blog orang (sebagai tanda geram) pun boleh buat gua diban dari dunia blog dia. Itu hak dia, sebab dia ada perasaan.

Sekarang bulan Ramadhan, lu puasa, gua pun puasa. Tapi ibadah puasa tu mungkin belum lagi dapat mengajar gua tentang sabar. Not yet. Kenapa? Sebab kerja yang dihumban pada gua? Gua tensyen dengan keadaan? Tensyen putus cinta? Terawih lapan rakaat jek? Jawapannya memang gua kena cari. Cari dengan segera. Di mana-mana, mesti ada punya, cuma diri gua yang mungkin menolaknya.

Buanglah air mustaghmal, ambillah air mutlak. Kemaafan adalah dendam yang terindah.

If God had wanted us to think just with our wombs, why did He give us a brain?

5 comments:

alizamarwa September 8, 2009 at 11:44 PM  

perasaan yang lu alami tu sama jerk di alami oleh semua orang..perasaan tu subjektif...kadang2 org tengok kita ni tak betoi tapi hakikatnya apa yg kita buat tu bila dilihat adalah yg paling terindah yang kita lakukan...manusia ni hanya pandai melabel..apapun kita tau itu yg terbaek yang kita telah lakukan dan kita rasa tidak menyalahi undang2 agama mahupun negara..ada haku kesah???kita ada mulut utk bersuara..terpulanglah org tu nak nilai pendapat kita secara negatif or positif..kalau positif..tu la sebenar2nya sahabat..tapi kalau dilihat negatif..belasah dan berambus jer org tu....twist ur mind...jgn nak tgk satu sudut jer..n not to be emo in whatever we do..emo ni sahabat devil...control2..jangan gelabah...zasssssssssss

wanntalk September 8, 2009 at 11:55 PM  

Mekasih nanti gua belanja makan keni rojes, walaupun nandos lagi sedap..tempat lu ada nandos tak?

syaz September 9, 2009 at 12:26 PM  

sib baik ada org yg support lu..
gua pun nk bitau kdg gua kecik ati dgn lu..sbb lu tu mcm pembeli yg dok buli peniaga ikan tuh..
lu suke sgt byk soalan & ckp merapu yg kdg2 x kena dgn time penat gua..sbb tu gua hangin satu badan sama lu..sbb tu kdg2 lu kena tengking dgn gua..btw, gua hrp lu x ami ati la ea..

p/s: sbb lu yg wat pasal..huhu..
tp gua msh larat layan perangai sengal lu tu..cume jgn amik kesempatan, nk nyempat2 ea..

wanntalk September 9, 2009 at 4:59 PM  

nyempat2 tu apa?makanan ke haiwan peliharaan?

gua tau lu banyak angin, asik mau kentut je..lu boleh la fight dengan adik gua.

Kiranya gua pun masih sedar diri..mekasih

lu sedar diri tak?

syaz September 10, 2009 at 8:00 PM  

gua msh sedar diri..
byk kekurangan sdg diupgrade jd lbh baik..smpena ramadhan nii..
smg ibadah yg kite lakukan dgn ikhlas akan memberi kesan dalaman yg terbaik utk diri..insyaAllah..

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP