Monday, August 03, 2009

Kuih + biskut = Ramadhan?

"Walauwei..banyaknya kuih? Dah raya ke? Gua belum abis bayar puasa ni.." Bisik gua dalam hati. Telan air liur.


Gua apa lagi, buka tutup bekas kedap udara tu. Label pada bekas tulis Biskut Gajus Mona Fendi. Mengerikan sungguh nama biskutnya. Ada la enam jenis biskut lain atas meja dengan nama biskut yang tahap angkasa lepas. Bunyi Rusia dan Romania pun ada. Biskut sekarang pun orang guna nama saintifik. Yang gua tau, kalkulator saintifik jek.

"Ces! Nasib baik gigi gua kuat!"

Gua baling Kuih Bangkit dengan Aura Bunga kat tong sampah, tapi tak masuk, sipi-sipi je! Berlubang lantai kena kuih tu, macam tahi bintang jatuh kat bumi. Siapa punya kuih keras tak nak hidup lama ni?

Setelah merasa semua jenis kuih, tak ada satu pun kuih yang dapat menawan tekak dan perut gua. Gua pun masuk bilik Ida nak selesaikan kerja. Aik, kat bilik Ida pun ada kuih, gua masuk bilik Siti tadi pun ada kuih. Ada perarakan kuih berhias ke? Tapi pak polisi tak buat sekatan jalan raya pun?

Gua letak kertas atas meja Ida, gua terus pergi meja gua. Ada kerepek ubi! Ini sudah keterlaluan. Siapa yang ingin mempermainkan perasaan gua yang mudah tersentuh ni. Mengapa tiada kuih? Kemudian ada kertas tempahan atas meja gua. Dengan kemusykilan yang dah tak terbendung ni, gua kena cari jawapan. Mufti Johor pun tak boleh jawab mengenai kemusykilan gua ni. Gua pergi terjah salah seorang pengorder tegar kuih raya.

"Siapa yang jual ni Kak Nor?" Gua tanya dengan penuh tanda tanya.

"Ramai dah..Faizal, Mariana, Kak Odah. Tu je akak ingat..Awak nak order, Kak Nor jual kerepek pagoda ni?" Kak Nor jawab tersenyum sambil tunjuk kerepek.

"Walauwei! Dia pun jual gak!" Bisik gua dalam hati. Telan air liur.

Ramadhan memang bulan buat duit.

p/s : Gua tak dapat merasa kerepek tester Kak Nor. Tapi gua dah ugut dia bawa kerepek lagi banyak-banyak esok! Dia tunjuk pek orang dah order, macam mana gua nak bedal.

If God had wanted us to think just with our wombs, why did He give us a brain?

6 comments:

Anonymous August 4, 2009 at 3:12 PM  

beb,ko xde wt bisnes kuih ry ke...hahaha
....zaki zin

wanntalk August 4, 2009 at 9:02 PM  

gua tak mampu untuk menabur modal..

syaz August 5, 2009 at 2:42 PM  

ah..sudah..lu ni bg alasan bikin gua malu arr..

wanntalk August 5, 2009 at 7:23 PM  

malu pe lak?bukan tiada seurat benang pun..pakai baju

syaz August 11, 2009 at 2:53 PM  

lu nih..gua x cite psl malu x pakai baju punn..

wanntalk August 22, 2009 at 12:43 PM  

abis tu? Ish lu jangan lucah-lucah dalam blog gua..

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP