Wednesday, August 05, 2009

Teka-teki

Suatu malam di saat cerita Sephia episod akhir sedang ditayangkan, gua tekun meniru kerja rumah yang diberikan oleh Prof. Mat Dan. Apa punya celaka la cerita Sephia ni sampai Che'we tak pernah tertinggal menontonnya. Kalau solat Subuh, memang sah-sah dia dah out jauh. Gua pula sedang asyik menyalin dan tampal pada perisian Perkataan. Tiba-tiba terdengar carutan bertalu-talu dari tingkat bawah rumah sewa.


"Mace kote la ending dio. Demo la Keri ajak kawe tengok. Tak solat jemaah doh ni. Nate sungguh!" Che'we memulakan tazkirah.


"Pungkok hang! Hang yang ajak aku teman tengok!" Keri kalau bab membalas serang berbaur carutan ni memang dia hero.


"Apa la, lu olang suma suda telpedaya, kahkahkah!" Chua gelak suka.


Apa la diorang tu, mudah terpengaruh dengan drama Malaysia. Tengok la Gerak Khas, drama tak bermoral macam tu pun RTM masih nak simpan. Celaka sungguh!


"Hoi, part gua dah settle, sekarang gua nak layan PSOne." Gua jerit gembira.


Gua dan Che'we mengambil tempat masing-masing. Kayu ria telah di tangan yang hak. Maka bermula perlawanan Winning Eleven antara hidup mati gua dengan Che'we. Kalah belanja air buah gelas besar. Gua berlawan dengan penuh semangat. Habis pengadil dan pembantunya gua carut. Penting ni beb, gua mewakili maruah rumah sewa Lorong Perdana, Che'we mewakili rumah sewa Taman Rona. Melibatkan duit biasiswa tu.


Tiba-tiba Fariq turun, berlengeng pakai kain gombang jek. Perasan macam Malik Noor baru lepas berak la tu.


"Wei, kawe ada teka-teki ni, banyak-banyak samar, samar apa orang suka tengok?" Tanya fariq sambil sengih.


Semua orang terdiam masa tu. Malaikat lalu bawa basikal.


"Peh, susoh ni, menguji tahak IQ peringkak ke-12 kawe!" Che'we jawab sambil mata fokus kat TV.


"Malas gua nak fikir, tak masuk peperiksaan akhir semester pun." Gua sedang berdebar. ketinggalan 1-0.


Chua hanya geleng kepala. Tak faham langsung la tu.


"Apa jawapan ni wei? Hang habaq kat kami cepat." Keri mendesak. Dia punya tahap sabar memang rendah. Gua pun dah jadi panas hati sebab fokus telah diganggu.


"Semua tak jawab ea? Dah? Dah? Dah?" Fariq minta kepastian.


Kami berempat angguk pasrah.


"Samarinda"


Gua terus tekan pause. Fariq koma kena ong bak dengan gua.


p/s : Che'we tak bertegur sapa dengan Fariq sampai Raya ke-16. Keri malas nak bonceng Fariq pergi kuliah. Chua hanya sebut, “Bodo punya olang!” sebagai rutin bila berjumpa Fariq.


If God had wanted us to think just with our wombs, why did He give us a brain?

2 comments:

sutera putih bertukar pink,,, August 5, 2009 at 6:10 PM  

kahkahkah,,,
wa mmg tau jawapan dia,,,
masa wa kecik2 lg,,,
huahuahuahua,,
wakakawakaka,,
layannnn,,,

wanntalk August 5, 2009 at 7:29 PM  

lu mana tau..lu masih kecik dan tetap kecik...

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP